PROJECTE RESPECTE- VALEUR "Vivre la diversité dans le respect mutuel en Europe"

El Projecte RESPECTE és la versió Gironina del Projecte europeu VALEUR.

Aquest s’adreça a la població jove de centres educatius i preveu la implicació directa de l’alumnat, el professorat i l’entorn local d’un total de vint centres dels 3 països implicats. Així amb l’acció a realitzar es pretén arribar tant a centres educatius, professorat i famílies, com a les associacions, entitats i administracions locals, de cada territori d’intervenció.

En concret, es proposa realitzar accions de formació, sensibilització i presa de consciència sobre els estereotips i la no-discriminació, que han de finalitzar en la realització, edició i difusió de materials de comunicació audiovisual realitzats pels joves.

Per a la seva realització, es desenvoluparan metodologies participatives, tant pel que fa a la planificació de les activitats, com en l’elaboració dels materials. El projecte proposa una intervenció socioeducativa de caràcter preventiu i que, a més, afavoreixi el coneixement mutu entre els col·lectius participants.



dilluns, 23 de novembre del 2009

ESTEREOTIPS I PREJUDICIS: La segona sessió








A la segona sessió hem treballat els estereotips i els prejudicis.

Hem reconegut i detectat els estereotips que tothom tenim respecte determinats col·lectius i hem comprovat que el coneixement directe i l'experiència ens fan desmentir-los.

Estereotip
L’estereotip es mou en un nivell del pensament. Es tracta d’un conjunt de creences socials associades a un grup o col·lectiu.
­—Són representacions col·lectives que no tenen en compte la individualitat i es fan servir per predir, a grans trets, la personalitat i les característiques dels altres. Homogeneïtzen els trets dels membres d’un mateix grup. —Es transmeten de generació en generació.
—Es basen en percepcions no objectives. Cauen en l’exageració i la generalització.
—Són resistents al canvi. Molt estables.
—Omplen espais de desconeixement.
—Són simples i fàcils de recordar.
—Analitzen selectivament i s’autoconfirmen. Abans s'exclou un individu del grup que canviar l’estereotip.
—Ens fan percebre la realitat d’acord amb unes expectatives. És més important el que es vol percebre que el que es percep realment.

Hem utilitzat també els prejudicis, a partir de la imatge alterada de dos personatges: ens hem disfressat! Hem vist que la imatge que percebem de l'altre ens pot generar una opinió, ja sigui negativa o positiva, que no té perquè ser certa.

Prejudici
Es tracta d’una predisposició favorable o desfavorable cap a determinades persones pel fet que les identifiquem amb determinats grups i no per les seves característiques o actuacions individuals; només per la identificació que en fem amb el grup.

És la impressió que es deriva de l’estereotip i, per tant, no està contrastada amb la realitat. S’aprèn i es transmet sovint sense cap contacte ni coneixement del col·lectiu que es prejutja, de manera que es poden reforçar aquests imaginaris per la via de les relacions personals, laborals, dels mitjans de comunicació, fins al punt d’esdevenir-ne transmissors.

Finalment, hem hagut de triar determinades persones a través d'una foto, per a diferents situacions; treballar, compartir pis, cuidar els nostres fills, etc... per tal de veure quines eren les nostres actituds. Discriminem?



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada